dit is de functie

De RvC houdt toezicht op de voortgang van de bedrijfsvoering, de strategische doelstellingen en de maatschappelijke prestaties van GoedeStede. Daarnaast is de RvC een strategische sparringpartner van het bestuur en treedt op als werkgever van de bestuurder. De RvC kent drie commissies; een auditcommissie ten behoeve van de financiële toetsing en het treasurybeleid, een remuneratiecommissie ten behoeve van de jaarlijkse beoordeling en beloning van de bestuurder en het functioneren van de eigen RvC én een commissie volkshuisvesting die de actualiteit van marktontwikkeling, wet- en regelgeving en volkshuisvestelijke thema’s monitort en bespreekt. Elke commissie bestaat uit ten minste twee RvC leden. Zij bereiden de besluiten die de RvC moet nemen voor. Vanuit hun expertise geven zij deskundig advies aan de RvC en zijn zij sparringpartner van de bestuurder.

GoedeStede hecht grote waarde aan een goed bestuur met een adequate vorm van toezicht. Daarom onderschrijven en hanteren wij de Governancecode Woningcorporaties. Op basis van deze code hebben wij het reglement van de RVC beschreven, inclusief de reglementen van de commissies, het bestuursreglement, de meldregeling en de integriteitscode. Ook is het kwaliteitsprofiel van de RvC beschreven.

Bij de vervulling van hun taak richten de toezichthouders zich naar het belang van de organisatie en zien zij kritisch, in verbinding, toe of de organisatie effectief en efficiënt presteert, in goede afstemming met de gemeente, de huurders en andere belanghebbenden.

De eisen die aan de organisatie worden gesteld zijn hoog. De samenleving en de overheid zijn kritische partners als het gaat om de prestaties van de organisatie. Dat vraagt om professionele toezichthouders, die vanuit betrokkenheid en met kritische distantie in staat zijn om een beoordeling te geven van het functioneren van de organisatie, op basis van het gevoerde beleid, tegen de achtergrond van het eigen toezichtkader.

Om adequaat toezicht te houden staat de RvC, naast de informatie van de bestuurder, open voor signalen van diverse in- en externe stakeholders en informeert zij zich actief. Naast het houden van toezicht vervult de RvC de rol van klankbord voor het bestuur voor gedachtewisseling en inspiratie over de in- en externe koers van de organisatie. 

dit ga je doen

De Raad van Commissarissen (RvC) van GoedeStede bestaat uit vijf leden. Hiervan zijn twee zetels huurderszetels voorgedragen door de Huurdersorganisatie GoedeStede (HUGO). De leden worden benoemd voor vier jaar en kunnen één keer herbenoemd worden. Conform het rooster van aftreden ontstaat per 1 november 2025 een vacature.

De RvC streeft naar een gemengde en diverse samenstelling. Dit geldt voor geslacht, leeftijd, beroepsgroepen, kennis en expertise, etnische afkomst en persoonlijkheidskenmerken. Uitgangspunt voor de RvC is dat de leden generalisten zijn die gezamenlijk een multidisciplinair team vormen en complementair aan elkaar zijn. Voor deze vacature zijn wij specifiek op zoek naar iemand met ervaring in het sociaal-maatschappelijke veld (zorg- en/of welzijnswereld).

dit breng je mee

Voor deze vacature zijn wij specifiek op zoek naar iemand met ervaring in het sociaal-maatschappelijke veld (zorg- en/of welzijnswereld).

Kennis en ervaring:

  • Visie op en betrokken bij ontwikkelingen in het sociale domein en nieuwe (maatschappelijke) ontwikkelingen in de samenleving.
  • Visie op toekomstige rollen van de corporatie binnen de volkshuisvesting in relatie tot maatschappelijke ontwikkelingen en veranderingen in de doelgroepen.
  • Affiniteit met thema’s als wonen en zorg, kwetsbare doelgroepen, passend toewijzen en betaalbaarheid.
  • Kennis en ervaring om visies te beoordelen op het gebied van wonen en zorg, volkshuisvesting en leefbaarheid, in relatie tot zowel de maatschappelijke als bedrijfsmatige opgave van de corporatie.
  • Betrokken bij ontwikkelingen op het gebied van wonen, welzijn en zorg en de complexiteit van het maatschappelijke en politieke speelveld goed weet te duiden.

Persoonlijke kenmerken en kwaliteiten:

  • Sociale antenne en gevoel voor intermenselijke relaties.
  • Kritische, constructieve, onafhankelijke, open en transparante opstelling.
  • Balans tussen ziel en zakelijkheid.
  • Zelfrelativeringsvermogen.
  • Interesse in het werkgebied.

dit is het aanbod

De bezoldiging is gerelateerd aan de Beroepsregel honorering commissarissen, opgesteld door de Vereniging van Toezichthouders in Woningcorporaties. De benoemingsperiode is voor een periode van vier jaar met een mogelijkheid tot verlenging van vier jaar.

AVW2 verzorgt de werving en selectie voor deze vacature en begeleidt GoedeStede hierin. Voor vragen (inhoudelijk of over de procedure) kunt u contact opnemen met Patrick Beterams van AVW2 via 06 122 56 005 of patrick.beterams@avw2.nl

 

De organisatie GoedeStede

GoedeStede verhuurt, beheert en onderhoudt als woningcorporatie ongeveer 8.700 woningen in de mooie stad Almere. Wij zijn dagelijks aan het werk voor mensen met een bescheiden inkomen en kwetsbare doelgroepen die in Almere (willen) wonen. Onze financiële middelen zetten wij daarom zoveel als mogelijk in voor een tevreden huurder en woningzoekende die bij ons een woning huurt of wil gaan huren. De ruim 60 medewerkers zijn verdeeld over de afdelingen Woondiensten, Vastgoed, Financiën en Staf. Wij zijn de enige corporatie met alleen bezit in Almere.

In Almere leveren wij een belangrijke maatschappelijke bijdrage ten aanzien van de thema's beschikbaarheid, betaalbaarheid, kwaliteit, leefbaarheid en duurzaamheid. Hierover zijn ook meerjarige prestatie- en productieafspraken gemaakt met de gemeente en huurdersorganisatie. Daarbij wegen wij altijd de belangen tussen de inzet voor de huurders (de mensen), de woningen (de stenen) en de financiële mogelijkheden (het geld). Op deze manier werken wij aan een gewoon goed thuis.

Meer informatie vind je op www.goedestede.nl
Meer informatie over Almere vind je op www.almere.nl.

solliciteer eenvoudig

1
Reactietermijn is t/m 5 juni 2025

Reactietermijn is t/m 5 juni 2025

2
Voorselectie gesprekken door AVW2 in week 23-24

Voorselectie gesprekken door AVW2 in week 23-24

3
Selectiegesprekken staan gepland op 17 en 20 juni 2025

Selectiegesprekken staan gepland op 17 en 20 juni 2025

4
Streefdatum benoeming is 1 november 2025

Streefdatum benoeming is 1 november 2025

Vragen over de vacature?

Neem contact op met Patrick

Foto Patrick Beterams
© 2025
Created by LR Internet